måndag 15 januari 2007

Inspiration

Jag behöver ladda med inspiration. Enligt Feng shui är ljust grönt och limegrönt bra för den kreativa ådran. Och jag behöver mer blod i den ådran! Varje gång jag sätter mig ner för att skriva slutar det med att jag läser igenom det jag skrev sist och sedan lägger till en eller två sidor. Högst. Jag måste nog schemalägga mitt skrivande; 08.00 - skriva två timmar. 10.00 - Ta en lång promenad för att byta luft i lungorna och enligt Nora Roberts få mer idéer och uppslag. 11.00 - En kopp te och en skorpa så att jag kan skriva på min engelska roman. Alternativt en tallrik pasta med pesto så är jag laddad för berättelsen om mezzosopranen i norra Italien. Eller så sätter jag bara på lite countrymusik och skriver om den byggnadsarbetande feministen i Minnesota. Hur kan det komma sig att jag - som alltid älskat att skriva och läsa och hitta på helt plötsligt får idé- och skrivtorka när jag har alla möjligheter i världen att skapa? Har jag blivit en sorglig konstnärssjäl utan egentlig talang som tror att allt kommer att "förändras" bara jag blir publicerad? Hemska, hemska tanke. Egentligen strävar jag ju inte efter att bli fruktansvärt berömd, bara lite lagom. Så pass att jag får sälja böcker för ca 50.000 kr/styck och kan ägna ett par månader åt att skriva nästa. Så pass att jag kan åka till Devon för lite research och kanske göra en avstickare till södra Minnesota och den lilla hålan som Eyota bara MÅSTE vara! Ja, kanske till och med tjäna så pass mycket att jag kan förlägga en berättelse till Penzance eller St.Agnes? Hmm, nu blev jag motiverad. Men det ÄR inte pengarna som motiverar mig, det är tanken på att kunna försörja mig på något jag älskar. Märk väl.

Inga kommentarer: