onsdag 15 juli 2009

Mitt kakberoende...








... ja, det är bara att erkänna; jag ÄR KAKBEROENDE! Jag ÄLSKAR att baka kakor i alla dess former, helst långpanna eftersom det blir MYCKET och jag får experimentera i större skala. Red Velvet, Best Moist Chocolate Cake, Banankaka och nu senast: Kokostoscakaka. En ljuvligt, kladdigt, smörig chokladbotten med en krispig och seg kolasmet med kokos ovanpå. Ja, jag älskar det. Jag medger det. Men jag äter åtminstone inte upp den, jag skickar med David på jobbet (stackarna, de måste ha gått upp ett par kilon sedan jag kom med i bilden), hivar ut i alla riktningar (grannarna brukar få ibland också) så att jag inte ska sitta hemma med en hel panna frestande kakor. Så nu fick nu se några ofokuserade bilder på den senaste kärleken. Jo, förresten, den bakas med fördel i långpanna med de sedvanliga höga kanterna, INTE en vanlig panna, då rinner smeten över kanterna. Men har man långpannan på vift så blir det då här.

Recept på toskakaka i långpanna:
200 grader, ca 15+10 minuter beroende på ugn (min varmluftsugn tar ca 10+7 min)

4 ägg
5 dl socker (ja, det är mycket)
Vispa ovanstående fluffigt och härligt, tillsätt
ca 200 gram smält, lätt avsvalnat smör
Blanda: 7 msk kakao, 2 tsk vaniljsocker, 2 tsk salt, 3 dl mjöl

Rör ihop allt och bred ut i smörad långpanna. Grädda ca 10 minuter (kakan ska fortfarande vara helt kladdig inuti när du tar ut den)

Under tiden - i en kastrull:

2 dl socker
1 dl ljus sirap
1,5 dl grädde
6 msk smör
Sist - tillsätt ca 200 g riven kokos

Låt sjuda 5 minuter, häll i kokosen sist, annars blir den inte lika krispig utan hellre mjuk. Häll smeten över kakan - jämnt - och sätt in den igen tills kolasmeten börjar få en gyllene färg.

Ta ut, låt svalna nästan helt. Skär i munsbitar - GOD!!

Inga kommentarer: